Vyhlášení Centralizovaného rozvojového programu

MŠMT vyhlásilo  Centralizovaný rozvojový program pro veřejné vysoké školy na rok 2022

na tomto odkazu: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/centralizovane-rozvojove-programy

V tomto programu je podporováno sdílení kapacit a vytváření sítí vysokých škol v České republice v rámci projektů se zapojením minimálně dvou vysokých škol. 

Na rok 2022 jsou vyhlášena tato prioritní témata:

a) rozvoj vzdělávací činnosti vysokých škol zajišťované distančními metodami (ve studijních programech všech forem a v celoživotním vzdělávání) v následujících oblastech:

  • rozvoj kvality vzdělávání distančními metodami, včetně metod ověřování výsledků učení a hodnocení kompetencí studujících a uchazečů o studium distančními metodami (Projekty v tomto bodu mohou být podávány pouze ve formátu 18+, tj. projekty se zapojením minimálně 18 vysokých škol).;
  • aplikace metod blended learning do studijních programů a celoživotního vzdělávání a podpora vyučujících v jejich využívání;
  • rozvoj kompetencí vyučujících k využívání metod distančního vzdělávání a hodnocení, s důrazem na sdílení zkušeností, inovativních postupů a dobré praxe ve vzdělávací činnosti na úrovni jednotlivých vyučujících a garantů programů;
  • sběr a výměna dat a harmonizace nástrojů (vč. studentských dotazníků pro hodnocení výuky) pro sledování kvality výuky;
  • sběr dat o studentech a absolventech, včetně jejich společné analýzy a slaďování podoby dotazníků (zaměřených na hodnocení studia a jeho vazby na životní i pracovní podmínky) za účelem srovnatelnosti dat (projekty v tomto tematickém zaměření mohou být podávány pouze ve formátu 18+);

b) hodnocení kvality studijních programů s důrazem na profesní profil;

c) elektronizace správní agendy vysoké školy a dokladů o průběžných i celkových výsledcích studia, elektronická podpora pro rozhodování orgánů vysokých škol, jednání kolektivních orgánů vysokých škol, elektronická podpora pro evidence based rozhodování orgánů vysokých škol (Projekty v tomto tematickém zaměření mohou být podávány pouze ve formátu 18+.);

d) nastavení efektivního systému studijního a psychologického poradenství, vč. péče o duševní zdraví, studentům a pracovníkům vysokých škol a uchazečům o studium, popř. dalším osobám (např. účastníkům kurzů celoživotního vzdělávání); cílem podpory je přispět ke zvýšení kvality a dostupnosti těchto služeb, navrhnout standardy poskytování těchto služeb, včetně jejich poskytování online, a zajistit vyšší povědomí o těchto službách v cílových skupinách (Projekty v tomto tematickém zaměření mohou být podávány pouze ve formátu 18+.);

e) posilování etických principů v prostředí vysokých škol, včetně opatření proti diskriminaci vůči různým skupinám osob a sexuálnímu obtěžování; zvyšování relevance povědomí o genderové problematice mezi studenty i pracovníky a vedením vysokých škol;

f) rozvoj internacionalizace vysokých škol s důrazem na virtuální nebo blended aktivity, digitalizaci a udržitelné cíle;

g) opatření pro plnou aplikaci nástrojů pro elektronickou výměnu informací o studiu, elektronickou identifikaci a elektronizaci uznávání kreditů ze studijních mobilit, zejména implementace iniciativy Evropské komise Erasmus Without Paper, European Student Card, EMREX (Projekty v tomto bodu mohou být podávány pouze ve formátu 18+.);

h) podpora zahraniční akreditace/evaluace studijních programů.

i) plnění požadavků stanovených obecně závaznými právními předpisy nebo pokyny orgánů státní správy upravujících vnitřní organizaci a systémy vysokých škol, vč. kybernetické bezpečnosti (projekty v tomto bodu mohou být podávány pouze ve formátu 18+);

j) pořádání festivalů, přehlídek, výstav a dalších obdobných akcí majících mimořádný charakter;

k) podpora aktivit vysokých škol v rámci předsednictví České republiky Radě Evropské unie v roce 2022;

l) podpora aktivit pro naplňování udržitelných cílů (Sustainable Development Goals);

m) výuka v tzv. malých, strategicky a geopoliticky významných studijních programech/oborech, jejich stabilizace a výchova pedagogů pro zajištění jejich výuky. Jde o málo rozšířené programy/obory s poměrně malým počtem studentů, které nárokují vysoce specializované pedagogy a odborníky z praxe. Jedná se zejména o programy/obory se studiem jazyků z regionů významných ze strategického i geopolitického hlediska, které jsou vnímány jako rizikové i z pohledu národní bezpečnosti. V rámci tohoto tematického zaměření budou podporovány činnosti zaměřené na personální stabilizaci a zajištění těchto programů/oborů, zajištění potřebných akreditací programů, pořádání kurzů netradičních jazyků v rámci dalšího vzdělávání, spolupráci při přípravě vědeckých projektů; pořádání tematických akcí k aktuálním problémům a podporu publikační činnosti.

Návrhy projektů vyplňte do dotazníku do 5. října 2021.

Oficiální dokument MŠMT je na tomto odkazu: Vyhlášení Centralizovaného rozvojového programu pro veřejné vysoké školy pro rok 2022