Aktualizace Dlouhodobého záměru VŠE na rok 2007
Aktualizace Dlouhodobého záměru Vysoké školy ekonomické v Praze vychází jednak z jejího Dlouhodobého záměru pro období 2006 až 2010 a jednak z Dlouhodobého záměru MŠMT pro oblast vysokých škol včetně jeho aktualizace pro rok 2007.
Aktualizace vychází z hodnocení VŠE uvedeného v jejím Dlouhodobém záměru, podle něhož je VŠE „vysokoškolskou institucí univerzitního charakteru a ve vysokém ekonomickém školství v České republice zaujímá jednoznačně vedoucí postavení. Dosáhla rovněž významného mezinárodního uznání, a to jak v rámci Evropy, tak v celosvětovém měřítku. Na těchto dvou pilířích chce stavět svůj další rozvoj v letech 2006 – 2010“. Aktualizace též reaguje na SWOT analýzu uvedenou v Dlouhodobém záměru školy.
Vysoká škola ekonomická respektuje v Aktualizaci svého dlouhodobého záměru všechny tři priority Dlouhodobého záměru MŠMT, tj. internacionalizaci, kvalitu a excelenci akademických činností a kulturu akademického života. To vše se plně promítá do projektů, které Vysoká škola ekonomická předkládá v rámci rozvojových programů na rok 2007. Tyto projekty pak tvoří konkrétní náplň realizace Dlouhodobého záměru školy pro druhý rok období 2006 – 2010.
Vysoká škola ekonomická předkládá aktualizaci Dlouhodobého záměru ve stejném členění jako v roce 2006. Cílem je umožnit snadné a
přehledné porovnání záměrů v obou letech. Aktualizace Dlouhodobého záměru je proto nadále členěna do následujících pěti základních částí:
- internacionalizace a mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávací činnosti;
- studijní programy, spolupráce s absolventy a programy celoživotního vzdělávání;
- rozvoj vědy a výzkumu;
- rozvoj informačních technologií;
- rozvoj materiálně technické základny.
V oblasti internacionalizace bude v roce 2007 kladen důraz zejména na rozvoj mezinárodních studijních programů a také na růst počtu předmětů v cizích jazycích nabízených Vysokou školou ekonomickou, dále pak na zvýšení počtu hostujících profesorů.
V oblasti pedagogiky jde zejména o dokončení implementace ECTS, který dovoluje zvýšit prostupnost studijních programů a rozšíření nabídky kombinované a distanční formy studia. Dále bude cílem rozvoj celoživotního vzdělávání na škole a důsledné monitorování uplatnění absolventů školy na trhu práce.
V oblasti vědy a výzkumu jde zejména o další prohloubení jejího mezinárodního charakteru a o posílení spolupráce s podnikatelským sektorem a státní správou.
Úspěšný rozvoj pedagogické činnosti a vědy a výzkumu na škole (včetně jejího mezinárodního aspektu) není možný bez dynamického rozvoje informačních a komunikačních technologií a materiálně technické základny školy tak, jak je to popsáno v dalším textu.
Internacionalizace a mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávací činnosti
- Realizace projektu Erasmus Mundus: „M.A. Degree in Economics of International Trade and European Integration“.
- Realizace mezinárodního magisterského „Master in International Management“ studijního programu CEMS, akreditace nových kurzů, zapojení mladých učitelů do výuky.
- Realizace mezinárodního studijního programu „Finance and Accounting for Common Europe“.
- Příprava mezinárodního studijního programu Ekonomie, právo a instituce.
- Zvýšení počtu předmětů nabízených v cizích jazycích jako předpokladu pro navýšení reciproční výměny studentů; zvýšení počtu studentů, kteří vyjíždějí na výměnné semestrální pobyty do zahraničí.
- Zvýšení počtu hostujících profesorů na VŠE v Praze.
- Reakreditace mezinárodního studijního programu „International Business in a Global Context with an Emphasis on Central Europe“ v systému ECTS.
- Příprava společného studijního programu typu „double degree“ pro vybrané studenty mezinárodního magisterského studijního programu „International Business in a Global Context with an Emphasis on Central Europe“ s Universitou Jeana Moulina v Lyonu.
- Využití programu „International Business in a Global Context with an Emphasis on Central Europe“ jako formy podpory
rozvoje stipendijního programu pro studenty z rozvojových zemí a/nebo zemí, které procházejí transformačními procesy. - Internacionalizace doktorského studijního programu – zvýšení počtu hostujících profesorů ve výuce, zvýšení počtu dlouhodobých výjezdů doktorandů na zahraniční studijní pobyty.
Studijní programy, spolupráce s absolventy a programy celoživotního vzdělávání
- Dokončit zavedení systému ECTS jako základního akumulačního a transformačního kreditního systému.
- Zvýšit prostupnost mezi jednotlivými studijními programy.
- Rozšířit nabídku kombinované a distanční formy vzdělávání, reagující na poptávku zvláště v oblasti státní správy, průmyslu, školství a zdravotnictví.
- Zajistit další rozvoj programů celoživotního vzdělávání
- posílením jazykové úrovně akademických pracovníků směrem k jejich uplatnění v cizojazyčné výuce v rámci mezinárodních studijních programů i k jejich většímu zapojování do zahraničních vědecko-výzkumných programů,
- podporou rychlého kvalifikačního růstu mladých akademických pracovníků,
- zajištěním dalšího rozvoje Univerzity 3.věku a
- zvýšením odborné a pedagogické úrovně akademických pracovníků.
- Propojit studijně pedagogické a výzkumné činnosti výraznějším zapojením studentů do výzkumných aktivit.
- Připravit nový efektivní systém interního hodnocení úrovně studia.
- Realizovat projekty na podporu integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia a vyrovnání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů ze znevýhodněných sociálních skupin.
- Důsledně monitorovat uplatnění absolventů na trhu práce a výsledky vyhodnocovat.
Rozvoj vědy a výzkumu
- Podporovat zlepšování kvalifikační struktury akademických pracovníků.
- Podporovat rozvoj vědecké činnosti doktorandů a mladých akademických pracovníků formou interních grantových projektů.
- Podporovat mezinárodní publikační a konferenční aktivity za účelem zvýšení mezinárodní prezentace školy a podporovat publikační aktivity v impaktovaných vědeckých časopisech.
- Zvýšit intenzitu vědecko-výzkumné spolupráce s podnikatelským sektorem a státní správou.
- Aktivně zapojovat vědecké a akademické pracovníky do přípravy 7. rámcového programu.
- Podporovat zahraniční mobility doktorandů a mladých vědeckých pracovníků.
- Napomáhat k dalšímu rozvoji virtuální ekonomické knihovny.
- Vyvinout aktivní úsilí o další zapojení do NPV II.
Rozvoj informačních technologií
- Pokračovat v implementaci ekonomického informačního systému jako součásti univerzitního informačního systému školy s cílem zprovoznit základní funkcionalitu k 1. 1. 2007 a implementovat nový studijní informační systém.
- V souvislosti se záměrem zvýšit dostupnost informačních i jiných zdrojů počítačové sítě VŠE zprovoznit nový centrální přepínač a zvýšit tak propustnost páteřní sítě na 10 Gb, převést přípojky na rychlost 100 Mb/s, dokončit výstavbu přípojek na kolejích a rozšířit pokrytí bezdrátovou sítí ve všech areálech školy.
- Obnovit vybavení počítačových učeben a studoven pro udržení stávající kvality úrovně vybavení moderní výpočetní a audiovizuální technikou, zkvalitňovat automatizovanou správu počítačových učeben a studoven.
- Modernizovat stávající a vytvářet odpovídající technické a technologické zázemí pro provoz moderních IS, zvyšovat výkonnost serverů a diskovou kapacitu, rozšiřovat systém vzdálené správy a monitoringu síťových prvků, zvýšit diskovou kapacitu uživatelů připojováním k budovanému centrálnímu úložišti dat.
- Zvýšit kvalitu fondu informačních zdrojů cestou rozšíření nabídky speciálních zdrojů – elektronických knih a archivu periodik (databáze JSTOR).
- Minimalizovat rizika při výpadcích proudu zkvalitněním a obnovou záložních zdrojů napětí pro servery.
- Inovovat telekomunikační infrastruktury školy s cílem zefektivnit provoz.
- Zavedení elektronického objednávání kancelářských potřeb.
- Rozvoj systému multifunkčních identifikačních karet s čipovou technologií a služeb založených na jejich využívání.
Rozvoj materiálně technické základny
- Zahájení rekonstrukce a rozšíření objektu Fakulty managementu v Jindřichově Hradci.
- Zahájení výstavby sportovního střediska Třebešín.
- Rekonstrukce elektrorozvodů.
- Zateplení obvodových a střešních plášťů v rámci opatření vyplývajících z Energetického auditu.
- Rozšíření počítačové sítě na kolejích.
- Pokračování rekonstrukce výtahů na kolejích.
- Rekonstrukce sociálních zařízení v ubytovací části CDMS.
- Nová zasedací místnost, rekonstrukce rektorátu.
- Odhlučnění učeben na Jižním městě.
- Rekonstrukce vzduchotechniky v Nové budově.