Aktualizace Dlouhodobého záměru VŠE na rok 2013
Preambule
Předkládaná Aktualizace Dlouhodobého záměru Vysoké školy ekonomické v Praze na rok 2013 (dále jen ADZ VŠE 2013) je konkretizací úkolů vycházejících z Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti Vysoké školy ekonomické v Praze na období 2011 – 2015 (dále jen DZ VŠE). Vychází jak z vlastních potřeb a strategických záměrů VŠE formulovaných v DZ VŠE, tak z Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok 2013. Nástin dosažení cílů uvedených v ADZ VŠE 2013 je uveden v Institucionálním rozvojovém plánu VŠE na rok 2013, který je přílohou této Aktualizace.
1. Kvalita a relevance akademické činnosti
- Připravit a odeslat žádost o prodloužení ECTS Label a DS Label.
- Nastavit standardy a pravidla pro vnitřní hodnocení a zajištění kvality včetně podpory excelence.
- Pokračovat v procesu mezinárodní akreditace pracovišť a studijních programů.
- Nadále provádět a rozvíjet transparentní studentskou evaluaci kurzů.
- Posilovat kvalitu a výkonnost vědecko-výzkumné činnosti VŠE a jejích pracovišť, podporovat zapojení studentů do vědecko-výzkumné činnosti, zvýšit mezioborovou spolupráci.
- Navrhnout a ověřit nové formy hodnocení odborných znalostí a zejména odborných dovedností studentů.
- Pokračovat v analýze výsledků státních maturit ve vztahu k výsledkům studentů VŠE a rozhodnout o jejich využívání.
- Pokračovat v transformaci výuky cizích jazyků směrem k přípravě na získávání mezinárodně uznávaných certifikátů.
- Založit Centrum pro dějiny VŠE.
Odpovídají: prorektorka pro studijní a pedagogickou činnost, prorektor pro strategii
2. Personální rozvoj
- Věnovat mimořádnou pozornost podpoře doktorandů a mladých vědeckých pracovníků (post-doktorandů) v oblasti jejich vědeckého rozvoje, managementu vědy a vzdělávání a rozvoji jejich sociálně-pedagogických dovedností, jakož i podpoře osob, které se těmto skupinám osob intenzivně věnují.
Odpovídají: prorektor pro strategii, prorektorka pro vědecko-výzkumnou činnost
3. Internacionalizace
- Uzavřít nové smlouvy o mezinárodní spolupráci s dalšími partnerskými školami.
- Zvýšit nabídku odborných předmětů v anglickém jazyce. Posílit nabídku odborných předmětů i v dalších světových jazycích.
- Připravit nejméně jeden nový bakalářský obor v angličtině.
- Posílit oboustrannou mobilitu studentů, zvýšit počet přijímaných i vysílaných studentů zejména na úrovni navazujících magisterských a doktorských studijních programů.
- Zvýšit počet studentů přijímaných do cizojazyčných studijních programů.
- Zvýšit podíl pedagogů vyučujících v cizích jazycích.
- Zvýšit počet kurzů vyučovaných zahraničními akademickými pracovníky, počet kurzů hostujících profesorů nabízených v různých světových jazycích.
- Zvýšit počet učitelů VŠE hostujících na zahraničních vysokých školách.
Odpovídá: prorektorka pro zahraniční vztahy a PR
4. Spolupráce s praxí a péče o absolventy
- Vytvořit systém sledování uplatnění absolventů jednotlivých oborů v praxi a vyhodnocování silných a slabých stránek jejich profilu s následnými návrhy úprav obsahu studijních oborů.
- Rozšířit pořádání odborných, příp. společenských akcí s absolventy.
- Posílit spolupráci s absolventy v oblasti výuky a tvorby bakalářských a diplomových prací.
- Posílit propagaci celoživotního vzdělávání mezi absolventy.
- Vydávat zpravodaj pro absolventy.
- Rozvíjet komunikaci s absolventy prostřednictvím sítě LinkedIn.
- Pokračovat ve zpracovávání dějin VŠE.
Odpovídá: prorektor pro sociální záležitosti a finance
5. Dostupnost vysokoškolského vzdělání
- Umožnit plnohodnotnou přístupnost studia na VŠE pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami do všech nabízených vzdělávacích programů formou integrace. K tomu lze v roce 2013 využít zejména následujících nástrojů:
- Převést studijní materiály do digitální podoby v rozsahu 5 000 stran výukových materiálů.
- Integrovat studenty se speciálními studijními potřebami do denní výuky a celoškolských aktivit; zajistit osobní asistenci v míře potřebné pro vykrytí aktuálních potřeb handicapovaných studentů.
- Poskytovat asistenční služby po dobu výuky. Ve spolupráci s Centrem simultánního přepisu zajistit na všechny potřebné předměty v roce 2013 zapisovatele a s českou komorou tlumočníků do znakového jazyka zajistit kvalitního tlumočníka.
- Podpořit uchazeče o studium z řad zájemců se speciálními vzdělávacími potřebami, zorganizovat přijímací řízení nanečisto. Ve spolupráci s fakultami VŠE připravit modifikované přijímací řízení s ohledem na individuální potřeby handicapovaných uchazečů.
- Zprostředkovat komunikaci se zaměstnanci školy a zajistit bezproblémový vstup všech studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do akademického roku.
- Poskytovat studentům se specifickými potřebami poradenskou činnost, kariérové poradenství.
- Rozšířit služby studovny pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami o možnost studovat cizí jazyky s pomocí kompenzačních pomůcek.
Odpovídají: prorektor pro sociální záležitosti a finance, prorektorka pro studijní a pedagogickou činnost
6. Poradenství na vysokých školách
- Rozšířit informační služby pro zájemce o studium; posílit spolupráci se středními školami, zejména s pedagogickými poradci.
- Pokračovat v působení Akademické psychologické poradny; nabízet individuální poradenství studentům i zaměstnancům školy, kteří se ocitnou v osobních potížích.
- Realizovat akce firem na VŠE v těchto formách:
- HR prezentace – informace zástupců firem o společnosti a pozicích, které firmy nabízejí studentům či absolventům VŠE,
- workshopy – modelová výběrová řízení,
- odborné přednášky předních manažerů
- speciální akce (Den auditorské a daňové profese, Den bank a další).
- Dvakrát v roce uspořádat veletrh pracovních příležitostí Šance.
- Podporovat účast studentů na odborných soutěžích (EconTech, Global Management Challenge a další).
- Nabízet kariérové poradenství studentům i zaměstnancům školy; umožnit přístup k informacím na webových stránkách Rozvojového a poradenského centra v oblasti kariérového poradenství neomezenému počtu studentů.
Odpovídá: prorektor pro sociální záležitosti a finance
7. Propagace a marketing
- Připravit sadu propagačních materiálů k 60. výročí založení VŠE.
- Podpořit konference, vědecké workshopy a další aktivity, které budou realizovány u příležitosti 60. výročí založení VŠE.
- Vytisknout samostatné propagační materiály fakult v jednotném vizuálním stylu v české i anglické verzi.
- Posílit komunikační aktivity fakult ve vztahu ke středním školám.
- Inovovat propagační materiály pro bakalářské a navazující magisterské studijní programy.
- Průběžně aktualizovat obsah webových stránek v české i anglické verzi.
- Zúčastnit se veletrhů vzdělávání Gaudeamus.
- Zúčastnit se veletrhů vzdělávání v zahraničí.
- Inzerovat v tištěných i elektronických médiích. Zaměřit se zejména na propagaci Dní otevřených dveří fakult a nabídku bakalářských studijních oborů.
- Pokračovat v budování jednotného vizuálního stylu.
- Podporovat PR aktivity, zejména vystupování zástupců VŠE v masmédiích.
Odpovídá: prorektorka pro zahraniční vztahy a PR
8. Efektivita a běžné financování
- Zvážit možnosti změn v organizaci a financování bakalářských studijních programů vedoucí ke zvýšení efektivity vzdělávání v těchto programech.
- Analyzovat připravenost na případné zavedení finanční spoluúčasti studentů.
- Připravit se na změnu personálního a mzdového systému z důvodu předpokládaného ukončení podpory ze strany dodavatele.
- Provést změny ekonomických informačních systémů v návaznosti na legislativní změny od r. 2013.
- Snížit rozsah odpadlé a přesunuté výuky.
- Detekovat klíčové řídící procesy a provést kontrolu jejich nastavení.
- Pokračovat v elektronizaci oběhu dokumentů.
Odpovídají: kvestor, prorektorka pro studijní a pedagogickou činnost, prorektor pro strategii
9. Investiční financování
- Realizovat přechod na nový operační systém koncových stanic a nový operační systém počítačové sítě včetně tím podmíněného rozvoje informačních systémů.
- Realizovat další etapu rekonstrukce a přístavby areálu FM v Jindřichově Hradci s využitím operačních programů VaVpI a Životní prostředí, která byla odložena z roku 2012.
- Pokračovat v použití rozhodující části dotačních i vlastních investičních prostředků do oprav, obnovy a rekonstrukcí a zkvalitňování stávajících vzdělávacích a výzkumných kapacit, včetně obnovy majetku kolejí a menz.
Odpovídají: kvestor, ředitel Výpočetního centra
10. Ubytování a stravování
- Průběžně sledovat kvalitu poskytovaných ubytovacích a stravovacích služeb a vyhodnocovat názory jejich uživatelů z řad studentů i zaměstnanců.
- Pokračovat v postupném zvyšování standardu ubytování na kolejích VŠE.
Odpovídají: prorektorka pro studijní a pedagogickou činnost, kvestor